وبلاگ شخصی الناز اسلامی

پیشرفت های علمی ایران در طول 37 سال عمر انقلاب اسلامی

وبلاگ شخصی الناز اسلامی

پیشرفت های علمی ایران در طول 37 سال عمر انقلاب اسلامی

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،در 37 سال گذشته موفقیت های بزرگی در پرتو پیشرفت های علمی و تکنولوژی، افزایش سواد، بهبود ارتباط و دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی اتفاق افتاده است. پیشرفت های دارویی و کشف و تولید داروهای جدید و نوترکیب، پیشرفت در حوزه تخصص های جراحی و ابداع روش های جدید درمانی، ریشه کن کردن بعضی از بیماری ها، بهبود وضعیت درمانی، تاسیس و گسترش مراکز علمی- پژوهشی مورد نیاز جامعه و توجه ویژه به مهندسی پزشکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه پزشکی است. ‌

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۵ ، ۲۲:۳۹
elnaz eslami

به مناسبت سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران، تلاش کرده ایم از میان دستاوردهای کثیر و عظیمی که این انقلاب در ابعاد نظری و عینی، داخلی و خارجی، آرمانی و راهبردی و عملکردی داشته و تاکنون تحت عناوین دستاوردهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و ... کم و بیش مورد اشاره قرار گرفته، به چند دستاورد مهم تحت عنوان "سی دستاورد به مناسبت 30 سال حیات طیبه انقلاب اسلامی" به اختصار اشاره نماییم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۵ ، ۲۲:۳۸
elnaz eslami

دستیابی ایران به چرخه کامل تولید سوخت هسته یی، خودکفایی در تولید رادیوایزوتوپ های صنعتی و رادیوداروهای مختلف و طراحی و ساخت انواع لیزر و سامانه های مختلف پرتودهی و شتابگر به رغم تحریم ها و تهدیدهای فزاینده ای که با ادعای انحراف ایران از برنامه هسته یی صلح آمیز از سوی غرب تحمیل شده، نشان از عزمی جدی در دستیابی به فناوری های نوین به رغم هزینه ها و دشواری های آن دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۵ ، ۲۲:۳۷
elnaz eslami

توجه به فضا و ورود ایران به عرصه طراحی و ساخت موشک ها و ماهواره برها که بیش از هر چیز از دل نیازهای حیاتی دفاعی کشور در سالهای دفاع مقدس برخاست امروز ایران را در شمار پنج قدرت نوظهور فضایی جهان قرار داده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۵ ، ۲۲:۳۶
elnaz eslami

با ورود هوشیارانه و به هنگام به عرصه فناوری نوین نانو، جمهوری اسلامی ایران، امروز با اختصاص ۴.۲۵ درصد از مقالات فناوری نانوی دنیا به خود در جایگاه هفتم تولید علم این حوزه قرار دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۵ ، ۲۲:۳۵
elnaz eslami

افزایش 11 برابری تعداد دانشگاه ها و 27 برابری تعداد دانشجویان نسبت به قبل از انقلاب از موفقیتهایی است که طی 37 سال اخیر در حوزه آموزش عالی حاصل شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۵ ، ۲۲:۳۴
elnaz eslami

با گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی و به رغم مشکلات فراوان ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی و تحریمهای فزاینده اقتصادی در سایه تعهد و تلاش محققان ایرانی در مسیر خودکفایی و پاسخگویی به نیازهای کشور، دستاوردها و موفقیت های چشمگیری در حوزه های مختلف علمی و فناوری حاصل شده است.

 به گزارش سرویس علمی ایسنا، رشد فزاینده دانشگاه ها، دانشگاهیان و دانشجویان، نرخ خیره کننده رشد مقالات علمی محققان ایرانی در سالهای اخیر و پیشرفت های حاصل شده در عرصه های مختلف علم و فناوری از جمله پزشکی و داروسازی، فناوری های زیستی و نانو، فناوری هسته یی، هوا فضا و ... که در شرایطی سخت و با وجود کمبود شدید اعتبارات، نابسامانی های نظام برنامه ریزی و افت و خیزهای ناشی از تحولات و دشواری های سالهای جنگ و تحریمهای همه جانبه خارجی، حاصل شده نشان از عزم و اراده ای استوار در حرکت مستمر در مسیر ارتقای علمی و فناوری کشور طی سه، چهار دهه پس از انقلاب دارد. کافی است، تقویم سالهای پس از انقلاب را ورق بزنیم تا انبوهی از روزها و مناسبتها را ببینیم که با نام حوزه ای از علم و فناوری از دانش و ترویج علم و نجوم و مهندسی تا فناوری های هسته یی و فضایی گره خورده اند.

 

در این راستا، حمایتها و تاکیدات مستمر حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی بر ضرورت خودکفایی و استقلال همه جانبه کشور و تاکید ایشان بر توانایی ها و ظرفیتهای نیروهای جوان داخلی و رهنمودها و سیاستگذاری های مدبرانه رهبر معظم انقلاب در مسیر پیشرفت علمی و فناوری کشور که با تاکید همیشگی بر بهینه سازی ساختارها و رفع موانع مالی و اداری توسعه آموزش و تحقیقات، توجه توامان به تولید علم، تحقیقات بنیادی و کاربردی و فناوری های پیشرفته، حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر و ارتقاء جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری همراه بوده در طول این سالها، پشتوانه ای استوار در مسیر بالندگی علمی و تحقیقاتی کشور بوده است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۵ ، ۲۲:۳۲
elnaz eslami